Om byaföreningen

Marieholms Byaförening grundades 1987 för att rädda det nedläggningshotade badet. Under åren som gått har projekt, aktiviteter och arrangemang varierat.

Marieholms Byaförening vill vara en förening som verkar för att Marieholm ska vara inbjudande och en trevlig by att bo i, en plats som utvecklas i samklang med de som bor här.

Anordnar arrangemang & aktiviteter

Vi försöker ordna olika arrangemang och aktiviteter under året för att skapa gemenskap och en levande by. Bland annat brukar vi arrangera Valborgsfirande och Midsommarfirande. En ganska ny aktivitet som vi infört som lockar fler och fler, började som en pumpatävling men har nu utvecklats till en kombinerad tävlings- och odlardag där vi minglar och utbyter odlingstips, fröer och sticklingar.

Styrelsen

Byaföreningen företräder dina intressen som bybo på olika sätt, bland annat som remissinstans till kommunen genom att vi ingår i Eslövs byalagsråd (EBR).

Styrelsen jobbar helt ideellt för invånarna i Marieholm och behöver i gengäld stöd av dig som bor i Marieholm med omnejd. Vi hoppas och tror att du, liksom vi, tycker det är viktigt att Byaföreningen agerar i lokala frågor och för Marieholm.

Byaföreningens styrelse sammanträder en gång i månaden för att diskutera dina och byns lokala angelägenheter.

Men en styrelse kan inte göra allt själv – du vet väl att vi blir jätteglada om du vill engagera dig i frågor som intresserar dig och är av nytta för byn?

Bli medlem

Ju fler medlemmar vi är, desto lättare kan vi göra vår röst hörd och agera. Vi ser därför gärna att du, som redan är medlem, värvar grannar och andra bekanta i byn. Ett medlemskap kostar bara 100 kr per hushåll och år.

Läs mer om hur du blir medlem här.

Styrelsemedlemmar

(från och med 14/3-2019)

Heléne Tullberg

Ordförande | Flyttade till Marieholm för ca 2 år sedan och bor här med min sambo och våra två söner. Arbetar som eventplanerare på Örenäs Slott. Älskar att hålla på i trädgården och spela fotboll med byns damlag. Har bott flera år i Köpenhamn och har alltid älskat att arbeta med människor.

Rasmus Gustafsson

Kassör | Boende i Marieholm sedan 2008 tillsammans med min fru, två barn, katt, tupp och höns. Jobbar som säljare på ett e-handelsföretag i Malmö. Ägnar fritiden åt familjen, hus och trädgård, och framför allt åt musik – driver ett eget skivbolag, dj:ar och köper ohälsosamt mycket vinylskivor 🙂.

Ann-Catrine Hellman

Sekreterare | Boende i byn sedan 2000, med tre barn. Arbetar som tjänsteman inom Eslövs kommun. Även fackligt engagerad sedan 2003 och ordförande i Visions Eslövsavdelning. Trivs i trädgården eller köket och spelar World of Warcraft sedan 2006 … samt (numera fd) skolrådsrepresentant på Marieskolan 2000-2019.

Jessica Abbott

Ledamot | Marieholmsbo sedan 2016, tillsammans med man, två barn, och en massa husdjur. Jobbar som lektor i evolutionär genetik på Lunds Universitet. Gillar att laga mat, sticka, och sci-fi i alla dess former. Gick med i styrelsen för att lära känna folk i byn och bidra till Marieholms utveckling.

Johanna Pilheden

Ledamot | Värmlänning som bor med familj i Marieholm sedan drygt 2 år. Lämnade Bergslagens djupa skogar för ca 12 år sedan för att plugga Statsvetenskap i Malmö/Lund. Skolade senare om mig till undersköterska och jobbar nu i Malmö. Gillar att se en riktigt bra serie, läsa äventyrsböcker för mina barn och fundera över om/när/var/hur universum tar slut. ✌🏼

Hannah Magnusson

Ledamot | Flyttade till Marieholm för drygt 1 år sedan tillsammans med min familj. Jag arbetar som webbredaktör på Eslövs kommun, gillar brädspel, att hänga i naturen och alla former av fantasy och sci-fi (med specialintresse för zombies). Jag engagerar mig i byaföreningen för att lära känna byn och för att utveckla Marieholm.

Emma Holmström

Ledamot | 33-årig Reslövsbo som enbart lämnat byn 3 år (för gårdsrenovering). Lever tillsammans med sambo och 3 barn ute på landet med djuren och naturen som närmsta granne. Utbildade mig till barnskötare men jobbar sedan 8 år tillbaka inom storköksbranschen och även hemma på gården. Fritiden spenderas med familj och vänner, även dans ligger mig varmt om hjärtat.

Stefan Nilsson

Ledamot